Home > ΤΕΧΝΕΣ > Το φουτουριστικό «καταφύγιο» τέχνης στα υπόγεια του Ελσίνκι

Το φουτουριστικό «καταφύγιο» τέχνης στα υπόγεια του Ελσίνκι

Κάτω από λεγόμενο «Γυάλινο Παλάτι», το εμπορικό κέντρο του 1930 Lasipalatsi, βρίσκεται το νέο υπόγειο μουσείο, που άνοιξε την περασμένη εβδομάδα τις πύλες του στο Ελσίνκι της Φινλανδίας: το «Amos Rex Museum».

Πέντε χρόνια προτού η πρωτεύουσα της Φινλανδίας οριστεί η διοργανώτρια χώρα των Θερινών Ολυμπιακών του 1940, οι τοπικές αρχές έδωσαν σε τρεις νέους αρχιτέκτονες την άδεια να σχεδιάσουν μία από τις πολλές προσωρινές δομές που θα φιλοξενούσαν τους επισκέπτες στους Αγώνες. Το αποτέλεσμα ήταν ένα εμπορικό κέντρο δείγμα της φινλανδικής έκφρασης του φονξιοναλισμού, το οποίο διαθέτει γραφεία, εστιατόρια και κινηματογράφο.

Το κτίριο που περιβάλλεται από φαινομενικά ατελείωτα πάνελ παραθύρων κέρδισε τον τίτλο Lasipalatsi, ή «Γυάλινο Παλάτι».

Την 1η Σεπτεμβρίου του 1939, οι γερμανικές δυνάμεις εισέβαλαν στην Πολωνία, ξεκινώντας τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και, αν και άθελα, έσωσαν το Lasipalatsi από την κατεδάφιση. Όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, επικαλούμενο άρθρο του Artnet News, η διακοπή των Ολυμπιακών Αγώνων, καθώς και οικονομικές δυσκολίες μετά το τέλος του πολέμου εμπόδισαν τους Φινλανδούς αξιωματούχους να αποσυναρμολογήσουν το «Γυάλινο Παλάτι» και να το αντικαταστήσουν με μια νέα δομή σχεδιασμένη ειδικά για τους επαναπρογραμματισμένους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ελσίνκι του 1952.

Το Lasipalatsi άντεξε και τελικά έγινε δημοφιλές τοπικό ορόσημο. Σήμερα είναι δημοφιλής προορισμός – και κερδοφόρος- σε μεγάλο βαθμό χάρη στον προστάτη της τέχνης και εκδότη εφημερίδων Άμος Άντερσον. Το Μουσείο του κόστισε 60 εκατομμύρια δολάρια.

Το κεντρικό τμήμα του Μουσείου βρίσκεται κάτω από μία πλατεία δίπλα στο Lasipalatsi. Κάποτε, στην πλατεία στεγαζόταν ο κεντρικός σταθμός λεωφορείων του Ελσίνκι, αλλά σήμερα όλα τα ίχνη αυτού του μητροπολιτικού τερματικού σταθμού έχουν εξαφανιστεί και αντικατασταθεί από τους θεόρατους φεγγίτες του Amos Rex.

«Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να γίνει το Μουσείο ορατό στο αστικό τοπίο» τόνισε ο Asmo Jaaksi, ιδρυτής της αρχιτεκτονικής εταιρείας JKMM, που σχεδίασε το Amos Rex. «Θέλαμε να έχουμε την πλατεία ανοιχτή και να προσελκύουμε ανθρώπους από τον πάνω χώρο στο υπόγειο, έτσι δημιουργήσαμε αυτές τις θολωτές μορφές που προσπαθούν να είναι στο κτίριο χωρίς να το επιβαρύνουν».

Ο εκθεσιακός χώρος 2.200 τμ φιλοξενεί τη συλλογή του λάτρη της τέχνης Άμος Άντερσον, με φινλανδικά έργα του 19ου και 20ού αιώνα.

Πριν από την κατασκευή του νέου χώρου, το Amos Rex, που τότε ονομαζόταν Μουσείο Τέχνης Amos Anderson, λειτουργούσε στην κατοικία του Άντερσον.

Στην πρώτη έκθεση του Amos Rex αξιοποιούνται ελάχιστα οι κεκλιμένοι φεγγίτες που βλέπουν προς τις γκαλερί του. Αντ’ αυτού, οι επιμελητές επέλεξαν να επισημάνουν την υπόγεια φύση του Μουσείου, εμποδίζοντας το φυσικό φως να παρουσιάσει μια εντυπωσιακή ψηφιακή εμπειρία που δημιουργήθηκε από την ιαπωνική κολεκτίβα teamLab.

Το όνομα του Μουσείου Amos Rex προέρχεται από το Bio Rex, τον κινηματογράφο που δημιουργήθηκε κατά την ανακαίνιση του Lasipalatsi. newsbeast.gr