Home > top-news > Ο βίος του Άγιος Νεκτάριου στη μεγάλη οθόνη: Στα γυρίσματα του «Ανθρώπου του Θεού»

Ο βίος του Άγιος Νεκτάριου στη μεγάλη οθόνη: Στα γυρίσματα του «Ανθρώπου του Θεού»

Για να είσαι η πρώτη μεγάλης κλίμακας διεθνής παραγωγή που ξεκινάει γυρίσματα αμέσως μετά την πανελλαδική καραντίνα και εν μέσω πανδημίας, αναμφίβολα χαίρεις κάποιου είδους ευλογίας… Έτσι πρέπει να νιώθει η αγγλόφωνη ταινία «Ο Άνθρωπος του Θεού» της Γελένα Πόποβιτς, η οποία, παρότι στις αρχές της άνοιξης χρειάστηκε να αναβάλει λόγω κορονοϊού τα πρώτα γυρίσματά της, τώρα έχει πατημένο το γκάζι, ώστε να προλάβει τη φθινοπωρινή πρεμιέρα της στις αίθουσες από τη Feelgood. Η εποχή δεν είναι τυχαία, αφού τον Νοέμβριο συμπληρώνονται 100 χρόνια από το θάνατο του Αγίου Νεκταρίου, τη ζωή του οποίου αφορά η φιλόδοξη ταινία της Πόποβιτς. Ο πολυσχιδής Άρης Σερβετάλης κρατά τον «ιερό» ρόλο και οι φωτογραφίες του με τα ράσα έχουν γίνει ήδη viral, παρότι δεν πρέπει να είναι πολλοί εκείνοι που γνωρίζουν το βίο του συγκεκριμένου αγίου.

Ο κατά κόσμον Αναστάσιος Κεφαλάς υπήρξε μια από τις δημοφιλέστερες μορφές της Ορθόδοξης Εκκλησίας στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Εξαιρετικά λαοφιλής και ταυτόχρονα χαρακτηριστικά ταπεινός, ο Νεκτάριος αντιμετώπισε στη ζωή του πολλούς και διαφορετικούς αντιπάλους. Πρώτα εκείνους που τον εκδίωξαν από την Αλεξάνδρεια, ύστερα όσους τον συκοφάντησαν όσο ήταν διευθυντής της Ριζαρείου Σχολής και, παράλληλα, ένα πολύκροτο σκάνδαλο στο μοναστήρι του στην Αίγινα. Αν μη τι άλλο, μπόλικο υλικό για να συνθέσει η Πόποβιτς ένα ιστορικό δράμα γεμάτο ίντριγκα και κατάνυξη…

Το Αρχοντικό Μπενιζέλου μεταμορφώθηκε σε υπαίθρια αγορά του Καΐρου για τις ανάγκες της ταινίας
Το Αρχοντικό Μπενιζέλου μεταμορφώθηκε σε υπαίθρια αγορά του Καΐρου για τις ανάγκες της ταινίας

Είχα μεγάλη περιέργεια, λοιπόν, να δω από κοντά πώς στήνεται στην Αθήνα η παραγωγή, αλλά και πώς ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του κορονοϊού. Ως προς το τελευταίο, πήρα γρήγορα τις απαντήσεις μου. Με το που έφτασα στα γραφεία του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, τη στιγμή που η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη προετοιμαζόταν για μια έντονα δραματική σκηνή, ένας βοηθός παραγωγής μου έδωσε μια μάσκα. Η χρήση της ήταν υποχρεωτική για όλους και για όσο βρισκόμασταν στο γύρισμα, ενώ παντού υπήρχαν επίσης αντισηπτικά.

Αναπόφευκτα, η πρώτη μου ερώτηση στην Αμερικανοσέρβα σκηνοθέτιδα ήταν πώς καταφέρνει να έχει τον έλεγχο της ταινίας τηρώντας παράλληλα όλα τα μέτρα ασφαλείας. «Είναι δύσκολα, εμπνέομαι όμως από τη ζωή του Αγίου Νεκταρίου. Όταν σκέφτομαι πόσα εμπόδια χρειάστηκε να ξεπεράσει, με έναν παράξενο τρόπο παίρνω βοήθεια από εκείνον». Πώς έμαθε την περίπτωσή του; «Έτυχε να διαβάσω όσα του συνέβησαν και αμέσως σκέφτηκα πως με αυτά θα γινόταν μια εξαιρετική ταινία. Μου “μίλησε” και σε προσωπικό επίπεδο. Μέχρι τότε, πάντως, δεν σχεδίαζα να κάνω μια ταινία για έναν άγιο».

Ένα ατμοσφαιρικό πλάνο από τον κόσμο της ταινίας
Ένα ατμοσφαιρικό πλάνο από τον κόσμο της ταινίας
Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ενσαρκώνει τη γυναίκα που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη ζωή του Αγίου Νεκταρίου
Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ενσαρκώνει τη γυναίκα που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη ζωή του Αγίου Νεκταρίου

Στο μεταξύ, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη είχε μόλις ολοκληρώσει την απαιτητική σκηνή της κι είχα την ευκαιρία για μια σύντομη συζήτηση. Η σπουδαία ερμηνεύτρια κρατά έναν κομβικό ρόλο, καθώς ενσαρκώνει μια μητέρα που κατηγορεί τον Άγιο Νεκτάριο ότι αποπλάνησε τη μοναχή κόρη της. «Είναι ένας ρόλος που απαιτεί από εμένα να παίξω σαν να έχω διαφορετικές προσωπικότητες», μου λέει η Κ. Καραμπέτη, «καθώς ο χαρακτήρας μου έχει ζήσει μια άσχημη ζωή». Όσο για το ότι παίζει στα αγγλικά: «Είναι πρόκληση. Ωστόσο, γνωρίζω καλά τη γλώσσα και η Γελένα δεν επιμένει στην απολύτως σωστή προφορά όσο στον στρωτό λόγο και στην αλήθεια του συναισθήματος».

Στο Αρχοντικό Μπενιζέλου στην Πλάκα, το οποίο μετατράπηκε σε υπαίθρια αγορά του Καΐρου για τις ανάγκες της ταινίας, ανάμεσα σε δεκάδες κομπάρσους, ξεχώριζε η μαυροντυμένη μορφή του Άρη Σερβετάλη. Ο ηθοποιός φαίνεται να ξέρει καλά πως… τα ράσα δεν κάνουν τον παπά, γι’ αυτό και, εν είδει μεθόδου, δεν βγαίνει από το ρόλο ώσπου να ολοκληρωθούν τα γυρίσματα. Όταν τον πλησίασα, στον ειδικό χώρο που είχε διασφαλιστεί για εκείνον, φαινόταν να μην επηρεάζεται από την ανυπόφορη ζέστη όπως εγώ, ενώ οι καλοζυγισμένες αποκρίσεις του γίνονταν με χαμηλή φωνή και χαρακτηριστική ευγένεια.

Η σκηνοθέτιδα Γελένα Πόποβιτς (αριστερά) δίνει οδηγίες στους ηθοποιούς
Η σκηνοθέτιδα Γελένα Πόποβιτς (αριστερά) δίνει οδηγίες στους ηθοποιούς

«Νομίζω είναι ευλογία να έρχεσαι κοντά με έναν άνθρωπο που συνδέθηκε τόσο με τον Θεό. Ήταν ο άνθρωπος της συγνώμης και της αγάπης», απαντάει στην ερώτησή μου τι τον προσέλκυσε στο ρόλο του Αγίου Νεκταρίου. Όμως πώς ενσαρκώνει κάποιος έναν τέτοιο χαρακτήρα; «Μπήκα στη διαδικασία να μάθω τι σημαίνει να είσαι ορθόδοξος χριστιανός. Χρειάζεται έτσι κι αλλιώς να έχεις πίστη. Το ότι ξεκίνησαν ξανά τα γυρίσματα, δείχνει ότι ο άγιος θα μας βοηθήσει να αντεπεξέλθουμε». Φεύγοντας, ευχήθηκα καλή επιτυχία στην ταινία, με τον Σερβετάλη να απαντάει στωικά: «Αμήν»…

© φωτογραφιών: Marilena Anastasiadou

https://www.athinorama.gr/